Присоединяйтесь и анализируйте фармрынки Украины и мира вместе с нами!

Присоединяйтесь и анализируйте фармрынки Украины и мира вместе с нами!

Либо авторизируйтесь через

полезный материал
4 читателей 4 отметили
этот материал как полезный
статья прочитана 983 раз

Фармацевтична опіка в період пандемії COVID-19

Новости Украины - 983
second date983
Ми переживаємо чергову хвилю COVID-19. Та навіть попри те, що ми вже другий рік боремося з цим захворюванням, не варто втрачати пильності: фармопіка за протоколом може врятувати життя та здоров`я не лише пацієнта, а й провізора.
читайте также Главное за неделю

Про головні аспекти фармацевтичної опіки в умовах пандемії, про те, як діяти і якими медичними документами керуватися у разі фармацевтичного супроводу пацієнтів з симптомами, характерними для COVID-19, і які лікарські засоби можна рекомендувати відвідувачам аптеки для профілактики коронавірусної хвороби, аби дотриматися головного правила фармацевтичної опіки – «Не нашкодь!», розповідає доктор фармацевтичних наук, професор, завідувачка кафедри клінічної фармакології ІПКСФ НФаУ, Оксана Міщенко.

Що таке фармацевтична опіка? Це в першу чергу комплексна взаємодія трьох сторін – пацієнта, лікаря і провізора, що направлена на забезпечення ефективного та безпечного застосування лікарських засобів протягом всього періоду застосування медикаментозної терапії.

Алгоритм дій провізора при здійсненні фармацевтичної опіки:

  1. 1. Встановити, для лікування якого симптому хворий бажає отримати той чи інший препарат.
  2. 2. Визначити на основі опитування пацієнта, чи не є даний симптом проявом захворювання, яке потребує обов'язкового втручання лікаря.
  3. 3. Визначити фармакологічну/фармакотерапевтичну групу препаратів, що можуть бути призначеними даному хворому.
  4. 4. Обрати серед ЛЗ даної групи оптимальний препарат для цього пацієнта.
  5. 5. Надати людині належну інформацію щодо вибраного препарату.

Після вибору препарату фармацевтична опіка включає рекомендації і консультації для пацієнта щодо:

  • вибору оптимальної лікарської форми і шляху введення препарату;
  • правил використання різноманітних лікарських форм;
  • особливостей індивідуального дозування;
  • особливостей взаємодії даного лікарського препарату з іншими лікарськими засобами;
  • особливостей взаємодії даного лікарського препарату з їжею, алкоголем і нікотином;
  • часу доби, оптимального для прийому даних ліків;
  • можливого несприятливого впливу ліків на функції органів і систем людини;
  • умов зберігання конкретних ліків. 

Як провізору/фармацевту діяти в умовах пандемії?

Перш за все, потрібно керуватися Стандартом фармацевтичної допомоги «Коронавірусна хвороба COVID-19», затвердженим у квітні 2020 року (наказ МОЗ № 961). У документі чітко визначено, що у період пандемії аптечні працівники здійснюють постачання лікарських засобів та обслуговування населення.

У Стандарті також зазначено, що першою чергою працівник аптечного закладу має подбати про власну безпеку. Йдеться про обов’язкове і правильне застосування засобів індивідуального захисту та необхідність створити всі можливі умови безпечного перебування у закладі відвідувачів та працівників (не допускати скупчення людей в торговельному залі, контролювати, щоб всі без винятку дотримувалися маскового режиму, а санітарна обробка поверхонь та провітрювання робилися за графіком тощо).

Отже, першою рекомендацією фармацевта відвідувачам аптеки має бути застосування засобів індивідуального захисту:

  • медичних масок;
  • гумових рукавичок;
  • антисептиків для рук з вмістом спирту ˃60%.

Але найбільшою відповідальністю спеціаліста фармації залишається надання рекомендацій, що можуть допомогти пацієнтові у профілактиці і запобіганні інфікування коронавірусною хворобою.

При зверненні осіб зі скаргами з боку дихальної системи, провізор/фармацевт повинен з’ясувати наявність або відсутність характерних для COVID-19 симптомів:

  • лихоманка;
  • сухий кашель;
  • ускладнене дихання;
  • втрата нюху.

За наявності такої симптоматики необхідно рекомендувати відвідувачу звернутися до сімейного лікаря. Крім того, потрібно наголошувати на необхідності інформування контактних осіб щодо можливого зараження.

Наявність симптомів і історія контактів з інфікованими особами – підстави направити людину до сімейного лікаря негайно!

За необхідності, за вимогою пацієнта, можна відпустити безрецептурні лікарські засоби для симптоматичного лікування відповідно до галузевого стандарту щодо надання фармацевтичної опіки – «Протоколи провізора (фармацевта)».

Потрібно пам’ятати про такі загрозливі симптоми при COVID-19, що потребують невідкладної госпіталізації пацієнта, як:

  • підвищення температури тіла вище 38,5 – 38,6 ˚С;
  • ускладнене дихання;
  • кровохаркання;
  • втрата свідомості;
  • розлади психіки;
  • шлунково-кишкові розлади (нудота, блювання, діарея).

За наявності такої симптоматики необхідний постійний контроль сатурації крові за допомогою пульсоксиметру.

У випадку, коли людина з такими симптомами сама прийшла до аптеки, варто запропонувати їй виміряти сатурацію крові, і, якщо показник буде меншим за 94%, то викликати «швидку» – хворий потребує негайної госпіталізації!

Фармацевтична опіка коронавірус

Медикаментозні засоби, які можна рекомендувати відвідувачам аптеки з метою профілактики COVID-19

Перш за все зауважу, що йдеться про лікарські засоби, які увійшли до міжнародних клінічних рекомендацій:

  • Вітамін С 500 мг/добу 2 рази на добу (оскільки доза вища за звичайну фізіологічну потребу).
  • Кверцетин 250 мг/день, який надає антиоксидантну дію (приміром, таблетки для розсмоктування).
  • Цинк елементарний 75-100 мг/добу (нагадайте відвідувачу, що цинк слід приймати після їди через його подразнюючий вплив на слизову ШКТ).
  • Вітамін D3 1000-3000 МО/добу.
  • Комплекси вітамінів групи В (В2, В3, В5, В6, В9, В12).
  • Мелатонін – адаптоген, антиоксидант у початковій дозі від 0,3 мг/добу, збільшуючи до 2 мг/добу на ніч.
  • Фамотидин 20 мг/добу для зниження кислотності шлунку через можливий несприятливий вплив на слизову оболонку шлунка інших лікарських засобів, що використовуються для профілактики або симптоматичної фармакотерапії.

Наостанок, згадаймо складові головного правила фармацевтичної опіки при COVID-19 – «Не нашкодь!» для провізорів та фармацевтів:

  1. 1. Працюйте в рамках асортименту засобів безрецептурного відпуску.
  2. 2. Не рекомендуйте антибіотики при підозрі на симптоми COVID-19.
  3. 3. Не рекомендуйте будь-які противірусні засоби, більшість з них мають сумнівні докази ефективності при COVID-19.
  4. 4. Будьте уважними до відвідувачів групи ризику - літніх людей, хворих на хронічні захворювання, рекомендуйте їм ретельно застосовувати ліки, призначені для лікування основних захворювань.
  5. 5. Наполягайте на використанні громадянами засобів індивідуального захисту!
Pharma.net.ua
Автор материала
>
полезный материал
4 читателей 4 отметили
этот материал как полезный
статья прочитана 983 раз
поделитесь с другими
Версия для печати
обсуждение и комментарии
Присоединяйтесь