Віктор Шафранський: Наше завдання сьогодні – стабілізувати ціни на ліки

Віктор Шафранський: Наше завдання сьогодні – стабілізувати ціни на ліки

Виконуючий обов'язки Міністра охорони здоров'я розказав, як прихід імпортних ліків в Україну має знизити їх вартість в аптеках.

Тетяна Галковська, Бізнес.Цензор.НЕТ

Невдовзі в Україну почнуть вільно надходити ліки, вироблені в Євросоюзі, США, Канаді, Швейцарії, Японії та Австралії. Про це нещодавно повідомив Прем'єр-міністр Володимир Гройсман, коментуючи факт ухвалення Радою Закону "Про внесення змін до статті 9 закону "Про лікарські засоби" щодо спрощення державної реєстрації лікарських засобів".

Документ є знаковим. За задумом його авторів, він має ліквідувати багаторічну монополію кількох українських дистриб'юторів імпортних препаратів.

Увесь час, скільки існує незалежна Україна, у МОЗ говорять про здешевлення ліків, збільшенні їх доступності та асортименту. Достатньо зайти в найближчу аптеку, щоб побачити, що з цих добрих намірів нічого не вийшло.

Справді, для того, щоб ліки коштували ту ціну, яку може сплатити будь-який українець, необхідно збільшення конкуренції, і спрощена процедура реєстрації дещо полегшить вихід на наш ринок оригінальних ліків.

Проте щоб цей ланцюг ефективно працював, виробники й дистрибютори повинні бачити, що в країні є достатній прошарок людей, які спроможні купувати їх ліки. Жодні перепони не спинять компанію зайти на ринок, коли вона бачить платоспроможність споживачів.

Цього в нас зараз немає, і очікувати, що в країні одразу з'являться рідкісні сьогодні ліки, які громадяни завозять із-за кордону в валізах, не варто й говорити.

Ціни, як вважають експерти Європейської Бізнес Асоціації, теж суттєво не зміняться, бо, крім механізму реімбурсації, для цього необхідна страхова медицина та стабільний курс національної валюти.

Чи щезнуть фармацевтичні монополії? Або на зміну їм прийдуть інші? Чи не вийде так, що ринок накриє вал неякісних препаратів, які лише зареєстровані в Європі, але там не застосовуються? І головне – чи здешевшають ліки, які вже сьогодні для багатьох верств населення – розкіш.

Про це БізнесЦензор запитав у виконуючого обов'язки –іністра охорони здоров'я Віктора Шафранського.

Протягом двох місяців вийдемо на здешевлення лікарських засобів

– Що конкретно передбачають зміни, внесені в Закон "Про лікарські засоби"?

– Прем'єр-міністр поставив чітке завдання: внести в законодавство такі зміни, які дозволять скоротити термін реєстрації. І в той же час дозволити лікам, які походять з країн з жорсткою регуляторною системою, є ефективними і використовуються в цих країнах, зайти на наш ринок і за рахунок розширення конкуреції, збільшення кількості, привести до здешевлення.

Ми узгодили текст документу, який опрацьовувався з громадськістю, народними депутатами, і затвердити його на засіданні Кабміну.

У документі запропоновані наступні зміни. Скоротити термін реєстрації з 30 днів, як сьогодні, до 10 робочих днів.

Розширити перелік. Раніше за скороченою реєстрацією у нас ішли препарати для лікування соціально-небезпечних інфекцій (ВІЛ/СНІД, туберкульоз та інші) зі Сполучених Штатів, Евросоюзу, Японії, Канади, Австралії та Швейцарії, тобто, з країн, із взірцевою регуляторною системою. Зараз усі препарати, які походять з тих країн і включені в цих країнах до клінічних протоколів і настанов, тобто використовуються в цих країнах або рекомендовані до використання, будуть реєструватись в Україні протягом 10 робочих днів.

Тобто є гарантія, що до нас із цих країн не хлинуть потоком препарати, які виготовлені не за світовими стандартами, але реєструються там саме для того, щоб без перешкод потрапляти в країни з менш жорсткою системою контролю.

– Презентуючи закон, пан Гройсман сказав, що його ціллю є знищення монополії декількох компаній-дистрибюторів. Як ви вважаєте, зникнуть монополії або закон призведе до перерозподілу ринку і виникненню нових?

– Чим більше ми будемо мати на ринку препаратів, виробників, постачальників, тим більшою буде конкуренція. А будь-яка конкуренція призводить до того, що ціна на продукт знижується.

Ми очікуємо, що тепер на ринок прийде багато новітніх ефективних препаратів, які не приходили в країну через те, що був такий термін реєстрації, через те, що виробники не бачили тут ринку збуту.

Тепер ці бар'єри знімаються, тобто я вважаю, що прийняття Закону №4484 справді посприяє знищенню монополій.

– Ви вважаєте, що спрощена процедура виходу на наш ринок ліків зменшить їх ціну?

– Так. Проте для цього, крім закону, треба буде зробити ще ряд ефективних кроків. Запровадити державне реферування цін на ліки. Тобто, запровадження порівняльної ціни на ліки.

Ми до тих ліків, які закуповуються за державні кошти, будемо встановлювати, що на них ціна може бути такою, як у країнах, які знаходяться навкруги нас. Ми вважаємо, що це дозволить знизити ціну десь на 20-25%.

Також потрібно запровадити реімбурсацію, тобто відшкодування аптекам цін, у першу чергу, на ліки від соціально-небезпечних хворіб. Коли лікар призначає ліки, хворий іде в аптеку й купує ліки за доступною ціною, а решту відшкодовує держава раз на місяць, чи раз на квартал тій аптеці, яка буде обрана. Це приведе до здешевлення.

– Аптеку буде обирати пацієнт, чи будуть визначені аптеки, у яких хворі зможуть купувати ліки за доступною ціною?

– Так, будуть визначені аптеки, в котрих хворі зможуть купувати ліки за доступною ціною. Також ми хочемо повернутись до практики рецептурного відпуску рецептурних ліків.

Це дуже важливо. Бо Україна, мабуть, єдина країна, де людина може зайти в аптеку й купити будь-що, навіть найсильніший антибіотик, який можна використовувати тільки за рецептом лікаря.

Тому сьогодні велика кількість ускладнень від самолікування. Це теж опосередковано призведе до здешевлення ліків.

Наше завдання сьогодні – якнайшвидше стабілізувати ціну на ліки. Тобто, не допустити подальшого зростання. Після запровадження усіх тих речей, про які я сказав, дуже швидко, протягом двох місяців, вийти на здешевлення лікарських засобів.

– Однією з проблем, чому на нашому ринку немає тих чи інших препаратів, є низка платоспроможність наших громадян. Чому ви вважаєте, що скорочений термін реєстрації вплине на виробників, які виробляють дуже дорогі оригінальні ліки, і вони почнуть приходити в Україну?

Будь-який підприємець бачить перспективу, а Україна перспективна країна з тієї точки зору, що тут проживає 40 мільйонів громадян. Це велика європейська країна. Тобто, наш ринок є однозначно привабливим. І будь-який підприємець розуміє, що в країни є великі перспективи.

Головна проблема тендерів – корупція

– Термін реєстрації скоротився, але все одно реєстрація буде проходити через нашу експертну службу. Наскільки, на ваш погляд, вона є дієздатною?

– Сьогодні ми майже наблизились до взірцевих регуляторних систем. Україна серед всіх країн колишнього Радянського Союзу має найефективнішу и найжорсткішу регуляторну систему. Безумовно, недоліки є. Безумовно, і є випадки фальсифікату, який завозять.

– Який відсоток фальсифікату зараз?

– Позаминулого року оперували цифрами до 0,5%. Тобто невелика кількість фальсифікату на ринку є.

Ви чули, що нещодавно під Києвом викрили два заводи, де виробляли фальсифіковані ліки? Діяльність їхню припинили, але не факт, що завтра хтось в іншому гаражі чи сараї не відкриє нове таке "виробництво". І тут насторожі повинна стояти ефективна регуляторна система.

Ми зараз робимо багато кроків для того, щоб наша регуляторна система була ефективною. Для прикладу: ми завершуємо створення нової структури, яка буде називатись Державна служба з лікарських засобів та контролю за наркотиками, у якої будуть усі повноваження, щоб вона здійснювала ефективний контроль руху препарату на шляху від заводу до покупця.

– Ще однією причиною того, що на наш ринок не приходять нові ліки, і про що говорять виробники і постачальники, є корупція.

– У минулому році я проводив щонайменше п'ять зустрічей відносно скарг виробників про те, що їх утискають. Йшлося не про незаконні платежі (їх розглядають правоохоронні органи), а про те, що не розглядають їхні документи, або вважають, що документи, які подані, не відповідають регуляторним нормам.

Я тоді збирав представників виробника, Державного експертного центру (ДЕЦ), МОЗ, громадських організацій. В усіх цих випадках був знайдений вихід із ситуації. Десь були знайдені недоліки в ДЕЦ, десь виробникам було необхідно доопрацювати документи, але завжди ми виходили на консенсус і відкрили препаратам доступ на ринок.

Якщо йдеться про якісь платежі, які виходять за межі чинного законодавства, тут необхідно без жодних вагань звертатись до правоохоронних органів. Я не можу гарантувати, що таких випадків зовсім немає.

У ДЕЦ працює 500, чи 600 експертів, технічний персонал. Можливо, що хтось намагається вийти за рамки законодавства. Із цим потрібно боротися. Проте ми в минулому році забезпечили безпрецедентну прозорість тендерних процедур, збільшили кількість учасників і в цілому закупили ліки на 20% в долларовому еквіваленті дешевше, ніж у 2014 році.

– А ви з системою ProZorro працюєте?

– Вона вже встановлюється. Ви знаєте, що є постанова, яка передбачає, що всі закупівлі після 1 квітня 2016 року проводити через систему ProZorro. Проте ті закупівлі, які повинні були відбутися, пройшли в минулому році. На ті, які супроводжують міжнародні організації, кошти були перераховані ще в минулому році.

Відповідно, у цьому році тендери в МОЗ не проходять. І тому в нас ще не було тендеру, який би йшов через систему ProZorro. Ми не ведемо зараз тендерних процесів. А коли будуть оголошуватись тендери, наприклад, закупівля електрики, чи носіїв, вона буде проходити через систему ProZorro.

– Коли плануються наступні тендери із закупівлі ліків?

– Наразі опрацьовані і затвердженні номенклатури на закупівлю 2016 року, зараз ми в процесі збору заявок. Відповідно після цього ми будемо мати змогу передати цей перелік для закупівель 2016 року в ті міжнародні організації, котрі проводять закупівлі для України.

У порівнянні із 2015 роком ми робимо це набагато раніше, оскільки минулого року це було зроблено в жовтні місяці, а цього року ми плануємо все скінчити вже у липні, тобто на 3 місяці раніше. Таким чином міжнародні організації зможуть почати закупівлі раніше, у 4 кварталі 2016 року.

– Як повинні закуповувати ліки на місцях? Теж через систему ProZorro, чи за старою практикою?

– Із 1 липня 2016 року всі закупівлі без винятку мають іти через систему ProZorro.

– Є ще одне болюче питання. Останнім часом і медики, і громадські організації говорять про те, що головною корупційною складовою є не сам тендер, а складання тендерного замовлення. Мовляв, деякі експерти так його складають, що можливість перемогти іноді має лише одна чи дві фірми. Чи є механізм боротьби з таким явищем?

– Саме для того, щоб забезпечити прозорість, ми закликали представників громадських та пацієнтьських організацій бути в складі тих тендерних комісій, котрі готують тендерну документацію.

Сьогодні на всіх етапах підготовки тендерного замовлення громадськість має змогу бути присутньою та брати участь. Ми маємо багато прикладів, коли громадськість справді позитивно впливає на прийняття рішень.

Захистити чи знищити вітчизняного виробника?

– Останнім часом складається таке враження, що держава утискає вітчизняного виробника. Не тільки його не підтримує, а, здається, навпаки: вводить спрощений механізм реєстрації для імпортних ліків. До цього була запроваджена закупівля ліків через міжнародні організації, які вимагають додаткові процедури тощо. При цьому на нашому ринку і без того вітчизняних ліків зареєстровано майже в 2,3 рази менше, ніж імпортних.

– Українська фармацевтична промисловість досить потужна, вона виробляє препарати на рівні міжнародних стандартів. Україна є єдиною країною на пострадянському просторі, яка запровадила обов'язкову сертифікацію GMP. Зараз ми повинні допомогти вітчизняному виробнику, щоб він відчув перспективи.

Ми повинні говорити сьогодні, можливо, про запровадження держзамовлення на ті чи інші ліки на перспективу 3, 5, 7 років по різним бюджетним програмам. 90% препаратів, які є сьогодні на ринку, Україна може забезпечити власним виробництвом. Досить високої якості. І наші виробники не повинні плакати, а повинні конкурувати ціною.

І останнє питання, яке цікавить, мабуть, усіх. Чому ніяк не призначать Мністра? Чому взагалі були такі проблеми з визначенням кандидатури?

– Це не до мене питання. Сьогодні в міністерстві дуже багато проблемних питань. Крім того, у міністерстві вичищені потенційно корупційні складові, які потенційно давали змогу збагачуватись. А враховуючи, що тут велике й фізичне, й емоційне навантаження, то черга з охочих не стоїть. А людей, які знають сьогодні, як працює система охорони здоров'я, який там стан справ, не дуже багато.

Ось сьогодні ми працюємо над здешевленням ліків, плануємо вводити реімбурсацію на серцево-судинні препарати, будемо займатись службою екстреної медичної допомоги – робити з неї справжню європейську службу. Вакцинами займаємось. Хочемо досить швидко зробити запас вакцин і сивороток, оскільки в Україні їх нестача, і це велика проблема. Сподіваюсь, що за два місяці це питання вирішимо. Багато важливих речей, які в короткій перспективі дадуть можливість кожному громадянину відчути, що в охороні здоров'я щось змінюється на краще. Роботи багато.

Похожие материалы