АМКУ опублікував підсумки опитування про рівень дотримання етичних норм аптеками

АМКУ опублікував підсумки опитування про рівень дотримання етичних норм аптеками

Опитування проводилось 3-30 листопада 2016 року на сайті АМКУ.

Антимонопольний комітет України опублікував результати опитування аптечних мереж щодо їх ставлення до морально-етичного стандарту «один аптечний заклад за однією юридичною адресою», який було запропоновано проектом Кодексу етичної діяльності аптечних закладів.

Згідно з результатами аналізу отриманих відповідей 59% від загальної кількості респондентів вважають, що в регіонах, де вони провадять господарську діяльність, існує достатня кількість аптечних закладів для належного забезпечення населення лікарськими засобами. 41% вважають наявну кількість аптечних закладів недостатньою.

82% усіх опитаних респондентів зазначили, що поряд з їхньою аптекою та/або за однією адресою відкривались інші аптеки. Ті, хто стикнувся з такою ситуацією, вважають, що внаслідок таких дій конкурентів:

  • їхня рентабельність знизилась до 10% – 39% опитаних
  • рентабельність знизилась до 25% – 30%
  • рентабельність знизилась до 50% – 16%
  • господарська діяльність стала збитковою та аптека була закрита – 1,5%
  • такі дії конкурентів не вплинули на результати роботи – 13,4%.

Серед методів, які застосовуються для «входження» на ринок шляхом відкриття аптеки за однією адресою із вже працюючою, респонденти, що стикалися з такою ситуацією, відзначили:

  • демпінг цін (50%)
  • конкуренти не застосовували жодних методів, що могли вплинути на результати господарської діяльності (42,6%)
  • застосування елементів недобросовісної конкуренції (6%), зокрема:
    - «використання вивіски, що прямо впливає на вибір аптечного закладу покупцем із вказівкою щодо рівня цін»
    - «зазначення, що ліки без націнок»
    - «спочатку значне зниження цін, а потім їх підвищення»
    - «переманювання персоналу».

4% тих, хто перебував у такій ситуації, зазначили, що конкуренти одночасно застосовували демпінг цін та недобросовісну конкуренцію.

Думка учасників опитування щодо відстані між аптечними закладами, яка сприятиме розвитку конкуренції на ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами, є різною. Так, деякі вважають, що «відстань повинна бути мінімальною», «чим ближче, тим краще», «відстань «двері у двері» сприяє розвитку конкуренції».

Деякі вважають за необхідне «заборонити відкриття аптечних закладів в одному будинку і за однією адресою».

Учасниками опитування вважають доцільною відстань між аптечними закладами в діапазоні від 50 м до 1 км.

Вважають за доцільне дотримання учасниками ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами морально-етичного стандарту «один аптечний заклад за однією юридичною адресою» 56% усіх учасників опитування. Не підтримують пропозицію 40% респондентів, 4% учасників опитування утримались від надання будь-якої відповіді.

У цілому позиції сторін (за/проти розміщення аптечних закладів за однією адресою) фактично розділились навпіл.

Переважна більшість учасників опитування відзначила, що запровадження такого стандарту обмежить конкуренцію для тих аптек, що:

  • вже працюють на ринку – 68% від загальної кількості опитаних
  • мають намір увійти на ринок – 66% від загальної кількості опитаних.

Учасники анкетування зазначили наступні позитивні та негативні наслідки для конкуренції у сфері роздрібної торгівлі від запровадження положення «один аптечний заклад за однією юридичною адресою», зокрема, таке:

Позитивні наслідки Негативні наслідки
- рівномірність розміщення аптек у населених пунктах - сприятиме розвитку здорової і чесної конкуренції між аптечними закладами - підвищення стандартів обслуговування і впровадження вимог Належної аптечної практики - збільшення кількості мешканців на одну аптеку - зростання обсягу продажів на 1 торгову точку, що дозволить платити гідну зарплату - підвищення рівня довіри клієнтів до аптечного закладу. - порушення норм Конституції, зокрема статей 8, 22 та 42 - обмеження конкуренції шляхом створення додаткових незаконних перешкод для суб’єктів ринку та споживачів - усунення з ринку окремих учасників - вільна конкуренція між аптечними закладами не буде існувати.

За результатами опитування позитивні наслідки від запровадження морально-етичного стандарту «один аптечний заклад за однією юридичною адресою» прогнозують 37% від загальної кількості опитаних, негативні – 43%, 20% не надали чіткої відповіді.

56% усіх опитаних вважають, що запровадження Кодексу етики аптечних закладів буде мати позитивний вплив на конкуренцію на ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами. Негативний вплив прогнозують 43% усіх опитуваних.

Опитування проводилось 3-30 листопада 2016 року на сайті АМКУ. Кількість респондентів – 82.

Похожие материалы