Новий податковий кодекс. Як вплинуть на прибуток фарміндустрії зміни в системі оподаткування? (Частина 2)

Євген Щеглов, Старший юрист ЮК «Правовий Альянс»

На цьому тижні читайте продовження аналітичного матеріалу Євгена Щеглова, у якому автор детально розглядає статті майбутнього податкового кодексу та аналізує особливості нововведень.

Стаття 30 проекту Податкового кодексу України передбачає особливості оподаткування послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України. Статтею передбачено, що отримувач послуг, які постачають нерезиденти, місце постачання яких розташоване на митній території України, нараховує податок за основною ставкою податку на базу оподаткування.

Водночас отримувач послуг – платник податку – складає податкову накладну із зазначенням суми нарахованого ним податку, яка є підставою для віднесення сум податку до податкового кредиту у встановленому порядку.

Податкову накладну складають в одному примірнику і залишають у отримувача послуг – платника податку.

Якщо отримувача послуг зареєстровано як платника податку, суму нарахованого податку включають до складу податкових зобов’язань декларації за відповідний звітний період.

Якщо отримувача послуг не зареєстровано як платника податку, то податкову накладну не виписують. Форма розрахунку як додатку до декларації з цього податку, порядок нарахування та сплати податку таким отримувачем послуг встановлюється центральним органом державної податкової служби.

Отримувач послуг прирівнюється до платника податку для цілей застосування правил цього розділу щодо сплати податку, стягнення податкового боргу та притягнення до відповідальності за правопорушення у сфері оподаткування.

У сфері роздрібної торгівлі фармацевтичними препаратами часто застосовували спрощену систему оподаткування обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва.

Прийняття Податкового кодексу може внести суттєві зміни в їхню діяльність.

В Указі Президента України було визначено право використання спрощеної системи як для юридичних, так і для фізичних осіб.

У проекті Податкового кодексу зменшено граничну суму доходу малого підприємця до 300 000 гривень, а право використання спрощеної системи надано тільки фізичним особам – підприємцям, які протягом календарного року, що передує періоду переходу на спрощену систему оподаткування, мали не більше двох осіб (враховуючи членів сімей таких фізичних осіб), що перебувають з ними у трудових відносинах.

В Указі Президента не було передбачено винятків із виручки, яку враховують при визначенні доходу суб’єкта малого підприємництва. Це питання частково регулювалось податковими роз’ясненнями ДПА України з комісії та іншим видам надходжень, не пов’язаним із отриманням прибутку. Це призвело до неоднозначної судової практики при розгляді судових справ із оскарження рішень податкових органів.

У проекті Податкового кодексу подано визначення грошових надходжень, які не враховують при визначенні доходу, зокрема, при визначенні граничної суми доходу сума доходу зменшується на такі суми, що надійшли у звітному періоді:

а) суму кредитів, фінансової допомоги, наданої на основі повернення, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців із моменту її отримання;

б) суму коштів цільового призначення, що надійшли від державних фондів соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів (у межах державних програм);

в) суму коштів (зокрема аванс, передоплата), які повертають покупцю – платнику податку – внаслідок повернення ним товару або розірвання договору, а також – суму коштів, які повертають платники податку покупцю внаслідок повернення таким покупцем товару (в розмірі, який не перевищує суми, сплаченої за товар);

г) суму коштів, що надійшли як оплата товарів (робіт, послуг), які реалізовані в період перебування платником податку на загальній системі оподаткування, а вартість яких була включена до загального оподатковуваного доходу фізичної особи;

ґ) суму коштів у частині надмірно сплачених податків, зборів (обов’язкових платежів), що повертають платнику податку з бюджетів або державних цільових фондів.

В Указі Президента та інших актах визначено обмеження на право використання спрощеної системи для:

  • суб'єктів підприємницької діяльності, на яких поширюється дія Закону України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності" в частині придбання спеціального патенту;
  • довірчі товариства, страхові компанії, банки, інші фінансово-кредитні та небанківські фінансові установи;
  • суб'єктів підприємницької діяльності, у статутному фонді яких частки, що належать юридичним особам – учасникам та засновникам даних суб'єктів, які не є суб'єктами малого підприємництва, перевищують 25 відсотків;
  • фізичних осіб – суб'єктів підприємницької діяльності, які займаються підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи і здійснюють торгівлю лікеро-горілчаними та тютюновими виробами, паливно-мастильними матеріалами;
  • спільну діяльність, визначену пунктом 7.7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств";
  • суб'єктів підприємницької діяльності, які провадять діяльність у сфері грального бізнесу (в тому числі – діяльність, пов'язану із влаштуванням казино, інших гральних місць (домів), гральних автоматів із грошовим або майновим виграшем, проведенням лотерей (у тому числі державних) та розіграшів із видачею грошових виграшів у готівковій або майновій формі), здійснюють обмін іноземної валюти;
  • суб'єктів підприємницької діяльності, які є виробниками підакцизних товарів, здійснюють господарську діяльність, пов'язану з експортом, імпортом та оптовим продажем підакцизних товарів, оптовим та роздрібним продажем підакцизних паливно-мастильних матеріалів;
  • суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють: видобуток та виробництво дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення; оптову, роздрібну торгівлю промисловими виробами з дорогоцінних металів, що підлягають ліцензуванню відповідно до Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", згідно із Законом України від 25 березня 2005 року N 2505-IV, враховуючи зміни, внесені Законом України від 3 червня 2005 року N 2642-IV) .

У проекті Податкового кодексу перелік збільшено і спрощена система оподаткування не поширюється на:

а) діяльність із організації азартних ігор;
б) виробництво та роздрібний продаж підакцизних товарів (окрім діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива);
в) виробництво та роздрібний продаж паливно-мастильних матеріалів;
г) видобуток, виробництво та інші види діяльності з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, в тому числі – органогенного утворення, що підлягають ліцензуванню відповідно до Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності";
ґ) видобуток та реалізацію корисних копалин;
д) фінансову діяльність;
е) операції з нерухомим майном;
є) оптову торгівлю і посередництво в оптовій торгівлі;
ж) діяльність із надання послуг у сфері телерадіомовлення відповідно до Закону України "Про телебачення і радіомовлення";
з) діяльність у сфері наземного, водного, авіаційного транспорту, надання додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій (окрім діяльності таксі, діяльності нерегулярного пасажирського транспорту та діяльності автомобільного вантажного транспорту);
и) зовнішньоекономічну діяльність, крім експорту програмного забезпечення;
і) діяльність із надання послуг пошти та зв'язку;
ї) діяльність з проведення розслідувань та забезпечення безпеки;
й) діяльність у сфері права;
к) діяльність у сфері бухгалтерського обліку та аудиту;
л) діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії;
м) діяльність із консультування з питань комерційної діяльності та управління;
н) діяльність із управління підприємствами, допоміжну діяльність у сфері державного управління;
о) рекламну діяльність;
п) технічні випробування та дослідження;
р) підбір та забезпечення персоналом;
с) діяльність із перепродажу предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, діяльність із організації торгів (аукціонів) виробами мистецтва, предметами колекціонування або антикваріату;
т) роздрібну торгівлю виробами з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння, обробленим та необробленим дорогоцінним камінням;
у) роздрібну торгівлю уживаними товарами, товарами "секонд-хенд";
ф) роздрібну торгівлю через мережу Інтернет;
х) роздрібну торгівлю через торгові автомати.

В Указі Президента ставка єдиного податку для суб'єктів малого підприємництва – фізичних осіб становила не менше 20 гривень та не більше 200 гривень на місяць.

У проекті Податкового кодексу ставки податку залежно від виду господарської діяльності та місця ведення діяльності з розрахунку на календарний місяць встановлена у межах:

а) на території м. Києва, м. Севастополя та обласних центрів – від 200 до 600 гривень;
б) на території решти населених пунктів – від 20 до 200 гривень;
в) діяльність у сфері інформатизації – 1200 гривень;
г) діяльність не за місцем державної реєстрації або на всій території України – 1500 гривень.

В Указі Президента було передбачено звільнення від 16 податків і зборів.

У проекті Податкового кодексу визначено, що платники єдиного податку не є платниками трьох податків і зборів (обов’язкових платежів):

а) податку на доходи фізичних осіб у частині доходів (об’єкта оподаткування), що отримані в результаті господарської діяльності фізичної особи та оподатковані згідно з цією главою;
б) податку на додану вартість із операцій із постачання товарів та послуг, місце надання яких розташоване на митній території України;
в) збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності.

Тобто, податки і збори (обов’язкові платежі), не зазначені вище, сплачуються платниками податку в порядку і розмірах, встановлених цим Кодексом, а страхові внески до Пенсійного фонду України і фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування – в порядку, визначеному законами про загальнообов’язкове державне пенсійне та соціальне страхування.