Новини від ДСЛЗ

  • Елена Прудникова
    Председатель Общественной организации "ВО "Николаевская фармацевтическая ассоциация "ФармРада"

Протягом останніх днів надійшло кілька листів-звернень від Донецької, Полтавської та Миколаївської фармасоціацій, Спілки підприємців Миколаївської і Херсонської області, а також народних депутатів України.

Протягом останніх днів надійшло кілька листів-звернень від Донецької, Полтавської та Миколаївської фармасоціацій, Спілки підприємців Миколаївської і Херсонської області, а також народних депутатів України.

Наводимо оригінали звернень:

На ім'я Голови Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я, Народного депутату України, Заслуженого лікаря України Бахтєєвої Т.Д. надійшов лист-звернення від Донецької обласної фармацевтичної асоціації.

Шановна Тетяно Дмитрівно!

Фармацевтична спільнота України глибоко стурбована з питання підвищення цін на лікарські засоби та питанням дискредитації роботи аптечних працівників.

Починаючи з 10 жовтня 2008 року, після заяви Уряду про націнки та фантастично великі прибутки аптек, щоденно засобами масової інформації ведеться психологічна атака на населення.

Ви, як лікар, розумієте, що до аптеки звертаються хворі люди. Щодня «первостольники» та керівники аптек вислуховують образи і приниження після чергових заяв, що всі ціни повинні бути повернені до цін 01 жовтня 2008 року. Чому Кабінет Міністрів України не робить заяв щодо повернення цін до 01.10.2008 року на продукти харчування , комунальні послуги і т.д.?

Негативну реакцію викликає у суб'єктів господарювання незаконне втручання в господарську діяльність шляхом проведення щоденних перевірок контролюючих органів з попранням вимог Закону України №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Вимоги щодо надання щоденних звітів (моніторинг цін) суттєво відволікають спеціалістів аптечних закладів від виконання своїх основних службових обов'язків.

Створюється напруженість на фармацевтичному ринку у відношеннях між гуртовими та роздрібними суб'єктами господарювання з-за втручання контролюючих органів в процес формування цін, що неминуче приведе до скорочення закупівлі лікарських засобів, штучне створення їх дефектури та значно погіршить надання медикаментозної допомоги хворим.

Невизначеність з грошовим обігом суб'єктів господарювання, кошти яких заморожені «Промінвестбанком» з 06.10.2008 р. і до цього часу, різко погіршили взаєморозрахунки з гуртовими постачальниками. Це привело до погіршення економічних показників не тільки роздрібних та ґрунтових фірм.

Зважаючи на вищевикладене, терміново просимо Вашого втручання, щоб не допустити остаточного розвалу фінансово-економічної діяльності фармацевтичної галузі. Погіршення роботи фармацевтичної сфери неминучо вплине на стан здоров'я населення.

Лист підписали:

Виконавчий директор Асоціації Н.К. Щербакова

ТОВ «Донбас-Фармація-Трейдинг» – Чмирь О.В.
ТОВ «Юпітер» – Коновалов А.В.
ТОВ «Аптека №94» – Магомєдова С.М.
ТОВ «Росток СК» – Самойлов І.В.
СПД КапталанА.В.
СПД Турченко А.В.
ООО «Аптека » -Степаненко З.І.
та всі 326 членів Донецької обласної фармацевтичне ї асоціації.

На ім’я Президента України Віктора Ющенка надійшов лист від Полтавської обласної громадської організації «Асоціація працівників фармацевтичної галузі».

Шановний Вікторе Андрійовичу!

Звертаємося до Вас у відповідності до ст. 14 Основ законодавства України про охорону здоров'я, як до особи, що: «...виступає гарантом права громадян на охорону здоров'я, забезпечує виконання законодавства про охорону здоров'я через систему органів державної виконавчої влади, проводить у життя державну політику охорони здоров'я та здійснює інші повноваження, передбачені Конституцією України».

Так, 10 вересня 2008 року регуляторним органом, а саме Кабінетом Міністрів України було прийнято постанови «Питання здійснення державного контролю якості лікарських засобів» №837 та «Про ліквідацію Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення» №827. З прийняттям цих регуляторних актів без будь-якого попереднього обговорення та оприлюднення, були порушенні принципи державної регуляторної політики, що передбаченні в Законі України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Справа в тому, що з прийняттям зазначеного документу із порушенням (ст. 6) прав громадян, суб'єктів господарювання і громадських об'єднань на участь у розробці проекту регуляторного акту, без будь-якого планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів (ст. 7), а також без підготовки аналізу регуляторного впливу із наступним оприлюдненням проекту для його обговорення (ст. 5), фактично знищується орган державного контролю якості лікарських засобів, як структури МОЗ, діяльність якого передбачена в Законі України «Про лікарські засоби».

В уповноважений орган, а саме Державний комітет з питань регуляторної політики та підприємництва фармацевтична спільнота нашої області зверталася відразу після прийняття цього документу, але звернення залишилося без реагування та відповіді.

А на сьогодні повним ходом проводиться процедура ліквідації структурних підрозділів Держінспекції МОЗ в областях, Автономної республіки Крим, містах Києві та Севастополі і Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення. Крім того, майно територіальних інспекцій, в зв'язку з відсутністю правонаступництва залишається невитребуваним, для нової недієздатної структури збільшується штатна чисельність більш ніж в два рази, а в державний бюджет зі слів нового керівництва, для закупівлі обладнання планується закласти 200 млн. грн.

Тобто, на нашу думку, здійснюється умисне, протизаконне руйнування системи державного контролю якості лікарських засобів. Створення та діяльність нового органу, так званої Держлікінспекції, із самого початку буде здійснюватися поза межами правового поля з ігноруванням принципів Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», порушуючи тим самим як права суб'єктів господарювання, так й споживачів.

На підставі вищевикладеного просимо терміново вжити відповідні заходи.

З повагою,

Перший заступник голови Правління Ульшин Ю.В.

Лист-звернення від Миколаївської фармасоціації та Спілки підприємців Миколаївської і Херсонської області

Лист – звернення

На сайті Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів МОЗ України розміщено проект постанови КМУ «Питання удосконалення державного контролю лікарських засобів та регулювання цін на них» для громадського обговорення. Наша громадська організація, ознайомившись з цим проектом, не може не звернутися з заявою та не висловити свої заперечення.

Назва проекту постанови не відповідає її суті. Необхідно цю постанову назвати «Питання створення дозвільно – контролюючого гіганта, знищення аптечної мережі в Україні та шляхи позбавлення населення медикаментів». При такій назві буде зрозуміло, чого домагаються автори проекту.

На сьогодні в Україні створена достатня інфраструктура по управлінню та контролю у фармацевтичній сфері. Є визначені правила гри. Є достатній контроль. Структура аптечної мережі аналогічна європейським країнам. Вона самодостатня і саморегулюється. Однак за останній період в фармацевтичній галузі, яка є соціально орієнтованою, кояться речі, які не можна назвати конструктивними реформами.

Починаючи з моменту прийняття рішення урядом про знищення системи державного нагляду та контролю у фармацевтичній сфері, ліквідації Державної інспекції з контролю якості лікарських МОЗ України з підпорядкованими їй територіальними підрозділами, ліквідації Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення ринок відкритий для потрапляння неякісної, фальсифікованої та іншої непотрібної продукції.

Створення центрального органу виконавчої влади з необмеженими повноваженнями, надання йому права вирішувати усі питання доступу на ринок ліків, контролю, управління, аналізу, взагалі усього, що є в законах та того чого немає, але можна надумати та якось узаконити (через рішення Кабінету Міністрів), ставить під загрозу розвиток фармацевтичної галузі в цілому і особливо його оптово-роздрібного сектору.

Запропонований порядок реєстрації (перереєстрації) граничних рівнів цін на ліки, обмеження рентабельності, надбавок тощо – це не ринковий шлях розвитку. Такі дії можуть призвести тільки до єдиного результату – знищення вітчизняного виробника та створення штучного дефіциту ліків. Хіба така мета у держави? Якщо така, давайте про це скажемо, а не будемо прикриватися красивими словами «удосконалення державного контролю»

Наступне, що насторожує – це повне ігнорування думки громадськості, зауважимо – професійної громадськості. Ми також занепокоєні різким скачком курсу валюти. Ми повинні себе захищати самі, бо державі байдуже. У попередній період у важкі часи, часи змін і перетрубацій була Державна служба, яка збирала громадськість, обговорювали шляхи виходу з кризових ситуацій ( згадаємо ПДВ на ліки 2003 рік), дослухалась до наших пропозицій, і проблемні питання знаходили своє рішення. Сьогодні нас тільки залякують анулюванням ліцензій, застосуванням фіскальних санкцій, кримінальними справами, а інколи відчуваються відверті приниження. Якщо держава і бізнес – партнери, то і відносини повинні бути партнерськими. Ми це розуміємо так, а не з позиції сили та тиску. Україна – держава правова. Але якщо в одному органі сконцентрувати усі важелі впливу, усі дозвільні і усі контрольні функцій – така структура стане органом для розквіту корупції, якої і так достатньо.

Незрозумілим є і надзвичайне роздування штату державних службовців. В умовах фінансової кризи таке навантаження на бюджет є невиправданим. 600 посад державних службовців – це навіть більше, ніж у Міністерстві охорони здоров'я! А де взяти фінансів на такий штат? Можливо ліпше направити ці кошти на підтримку інвалідів, дітей, розвиток села

Щоб уникнути подальшого погіршення ситуації, необхідно повернутись у законодавче поле і діяти лише у спосіб, що регулюється законами, припинити експерименти над громадянами і терміново:

1. Відмовити у прийнятті проекту постанови Кабінету Міністрів України «Питання удосконалення контролю лікарських засобів та регулювання цін на них»

2. Скасувати постанову Кабінету Міністрів України від 10.09.2008 №837;

3. Скасувати постанову Кабінету Міністрів України від 10.09.2008 №827;

4. Відновити дію постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.1998 №179;

5. Відновити дію постанови Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 №789

6. Реформування сфери охорони здоров’я розпочинати після законодавчого врегулювання та громадського обговорення.

7. Припинити практику ігнорування думки громадськості при формуванні державної політики у сфері фармацевтичної діяльності.

Лист підписали: голова Асоціації підприємців Миколаївської та Херсонської областей Пруднікова О. Є. та заступник голови Миколаївської фармацевтичної асоціації Криленко Л. І.

Лист-звернення також адресовано Президенту України, у Комітет з питань охорони здоров'я України Верховної Ради України, Прем'єр-міністру України, до Ради національної безпеки та охорони України, Ради інвесторів при Кабінеті Міністрів України, Міністерство охорони здоров'я України, в Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державну інспекцію з контролю якості лікарських засобів, Державну службу лікарських засобів і виробів медичного призначення.

Народні депутати України звернулися до Президента України Віктора Ющенка

Вельмишановний Вікторе Андрійовичу!

Становище, що склалося на фармацевтичному ринку, погіршується з кожним днем. Напруга у суспільстві зростає. Подальші необґрунтовані та неузгоджені дії Уряду в фармацевтичній галузі не тільки ставлять під загрозу сектор охорони здоров'я, але й можуть стати проблемою національної безпеки.

Економічна Криза ТІЛЬКИ ускладнила стан справ в фармацевтичній галузі, яка є соціальною, та, водночас, ринково орієнтованою.

Уряд мав вжити реальних системних заходів із стабілізації забезпечення населення ліками.

В той же час на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України 17 жовтня 2008 року продовжено практику прийняття рішень «ручного» та безсистемного управління фармацевтичною галуззю, таких як встановлення торгової націнки майже на всю номенклатуру препаратів та обмеження рентабельності виробництва лікарських засобів.

Слід зазначити, що 75% лікарських засобів в Україні – імпортного виробництва; чотири провідні дистрибуторські компанії з розгалуженою мережею складів постачають 80% всіх препаратів із доставкою протягом 1 години до найвіддаленіших аптек (останні два тижні збитки дистрибуторів внаслідок коливання курсів валют становлять до 4 млн. гривень на тиждень); поставка ліків в аптеки та лікувальні заклади провадиться на умовах відтермінування платежу строком від 20 до 90 календарних днів (кредиторська заборгованість аптечних та лікувальних закладів перед дистрибуторами на сьогодні складає 250-500 млн. гривень).

Прийняті Урядом без широкого обговорення та залучення основних учасників фармацевтичного ринку, проте із залякуваннями фіскальних санкцій, спрямованих на систему аптек та дистрибуції, заходи є спробою перекласти відповідальність за популістські та економічно необґрунтовані рішення на операторів фармацевтичного ринку. Жодного рішення щодо захисту соціально вразливих верств населення Урядом не передбачено.

Такі дії призведуть до низки негативних результатів:
скорочення загальної номенклатури лікарських засобів в аптечні закладах,
зменшення кількості аптечних закладів та вивільнення працівник! (250 тисяч робочих місць в роздрібній та оптовій торгівлі ліками), падіння обсягів вітчизняного виробництва лікарських засобів, та відповідно, обмеження надходження податків, переходу до «тіньових схем» відтоку коштів за кордон, і, як наслідок, до штучного розбалансування п розвалу фармацевтичної галузі, формування дефіциту лікарських засобів ті зростанню соціальної напруги у суспільстві.

З метою стабілізації забезпечення лікарськими засобами населення України вважаємо за необхідне:

  • припинити фіскальні санкції проти аптечних закладів та дистрибуторів,
  • зупинити рішення Уряду, що встановлюють граничні торгові націнки на всі лікарські засоби,
  • надати фармацевтичним дистрибуторським компаніям можливість придбання валюти за курсом НБУ або за фіксованим (на 2 місяці) курсом та відкриття кредитних ліній під 15 відсотків річних;
  • встановити для аптек обов'язковий асортимент соціально орієнтованих життєво необхідних лікарських засобів (переважно вітчизняного виробництва) із фіксованою націнкою;
  • забезпечити соціально вразливі верстви населення, Хронічно хворих, дітей, вагітних ліками за пільговими рецептами.

Вважаємо, що прийняття перелічених екстрених заходів є дієвим короткотерміновим механізмом стабілізації забезпечення населення лікарськими засобами.

Джерело: www.dslz.gov.ua