Вітчизняні фармвиробники просять підтримати ініціативу щодо скасування квот на етиловий спирт

Вітчизняні фармвиробники просять підтримати ініціативу щодо скасування квот на етиловий спирт

Виробники ліків відзначають, що побоювання ДФС та Мінфіну щодо недоотримання суми акцизного збору через реалізацію спирту для виробництва ліків, а не на лікеро-горілчану продукцію, не відповідає дійсності.

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММП України) звернулося з листом до голови Комітету Верховної Ради України Ольги Богомолець з проханням підтримати законопроект №2167а «Про внесення змін до статті 229 Податкового кодексу України» щодо скасування квот на отримання вітчизняними фармацевтичними підприємствами спирту етилового за нульовою ставкою акцизного збору. У листі організація зазначає, що побоювання Державної фіскальної служби України та Міністерства фінансів України щодо недоотримання суми акцизного збору через реалізацію спирту для виробництва лікарських засобів, а не на лікеро-горілчану продукцію, не відповідає дійсності, оскільки річна потреба всіх фармацевтичних підприємств не перевищує 3,5–4% усього реалізованого для внутрішнього ринку спирту. Тому збільшення квот навіть на 1–1,5% не вплине на загальний ринок спирту етилового. Однак це дозволить забезпечити населення більшою кількістю якісних, безпечних, та економічно доступних лікарських засобів.

Нагадаємо, Федерація роботодавців України надіслала Прем’єр-міністру України пропозиції щодо розвитку фармацевтичної галузі, серед яких також є пункт стосовно скасування квот на етиловий спирт для фармацевтичних підприємств.

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України

від 24.04.2018 р. №01/125

Голові Комітету Верховної Ради України
з питань охорони здоров’я
Богомолець О. В.

Шановна Ольго Вадимівно!

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММП України) висловлює Вам свою щиру повагу та звертається з наступним.

Фармацевтичні підприємства України впродовж останніх років, вкладаючи мільйони доларів США в освоєння нових технологій з використанням сучасного технологічного обладнання, створення системи забезпечення якості на етапі виробництва, інтегрувалися у світове фармацевтичне співтовариство та перейшли на високі міжнародні стандарти виробництва — GМР.

Модернізація вітчизняних фармпідприємств надала можливість значно збільшити номенк­латуру лікарських засобів, обсяги виробництва, створити нові робочі місця, відкрити нові виробничі дільниці. Це потребує додаткового отримання сировини та допоміжних речовин, у тому числі й спирту етилового. Значне збільшення обсягів виробництва та реалізації і населенню краї­ни, і за кордон надасть можливість збільшити надходження валютних коштів, платежів до бюд­жету, а головне, забезпечити населення країни економічно доступними, якісними та ефективними ліками.

Постачання підприємствам спирту етилового як сировини для виробництва лікарських засобів відбувається відповідно до пп. 229.1.13 п. 229.1 ст. 229 Податкового кодексу України, яким встановлено, що відвантаження спирту етилового для виробництва лікарських засобів проводиться в межах квот, установлених Кабінетом Міністрів України. Такі щорічні квоти на отримання спирту затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 січня 2011 р. №19 «Питання використання спирту етилового для виробництва лікарських засобів» (далі — Постанова) (зі змінами) для виробництва лікарських засобів (у тому числі компонентів крові та виготовлених з них препаратів), крім лікарських засобів у вигляді бальзамів, еліксирів та таких, що мають міжнародну непатентовану назву етанол, за ставкою акцизного податку в розмірі 0 грн за 1 л 100% спирту етилового.

Формування змін до Постанови щодо встановлення нових квот для їх подальшого затверд­ження Урядом здійснюється Міністерством охорони здоров’я України на підставі розрахунків щодо обсягів фактично випущеної фармацевтичними підприємствами продукції та запланованих обсягів з урахуванням створення нових підприємств, збільшення номенклатури, виробничих потужностей тощо.

Проте в останні роки внесення змін до вищезазначеної Постанови щодо збільшення квот стикається зі штучними регуляторними перешкодами для вітчизняних підприємств, а саме: у ручному режимі при погодженні внесення відповідних змін, не враховуючи нагальних потреб підприємств, які розширюють номенклатуру лікарських засобів відповідно до програми Уряду щодо імпортозаміщення, Державною фіскальною службою та Міністерством фінансів виключаються з переліку підприємства, які потребують збільшення квот. Така ситуація створює підґрунтя для негативних економічних наслідків для суб’єктів господарювання та бюджету, а також створює соціальну напругу не тільки в колективі підприємств через втрату роботи, зниження заробітної плати, але й у суспільстві через штучно створюваний Державною фіскальною службою дефіцит життєво необхідних для лікувальних процесів препаратів у цілому.

Ми наголошуємо, що всі фармпідприємства країни споживають у рік не більше 3,5–4% усього реалізованого для внутрішнього ринку спирту і збільшення квот навіть на 1–1,5% не впливає на загальний ринок спирту етилового, адже в Україні не існує дефіциту спирту. Таким чином, побоювання з боку Міністерства фінансів та Державної фіскальної служби, що держава недоотримає суму акцизного збору через реалізацію спирту для виробництва лікарських засобів, а не на лікеро-горілчану продукцію, не відповідає дійсності!

Також слід зазначити, що жодною країною ЄС не встановлено будь-якої ставки акцизного податку чи збору на спирт етиловий, що використовується при виробництві лікарських засобів. В усьому світі прийнято єдину — нульову ставку! У той же час у цих країнах встановлено жорсткий контроль з боку податкових чи фіскальних органів за цільовим використанням спирту. Такий жорсткий контроль встановлено і в Україні — податкові пости на підприємствах, перевірки тощо.

Більше того, відповідно до умов Угоди про Асоціацію України з ЄС, яка ратифікована Украї­ною 16 вересня 2014 р., а саме у додатку XXVIII до глави 4 «Оподаткування» розділу 5 «Економічне і галузеве співробітництво» передбачено, що Україна зобов’язується поступово наблизити своє законодавство до законодавства ЄС. У тому числі щодо Директиви Ради 92/83/ЄЕС «Про гармонізацію структур акцизних зборів на алкоголь та алкогольні напої» від 19.10.1992 р., якою передбачено, що положення даної Директиви мають бути впроваджені Україною протягом 5 років з дати набрання чинності цією Угодою. Тобто Україна взяла на себе зобов’язання імплементувати європейські норми законодавства до 2020 р., у тому числі щодо скасування будь-якої ставки акцизного податку чи збору на спирт етиловий, що використовується при виробництві лікарських засобів та будь-яких квот на його отримання.

З метою імплементації європейських норм в українське законодавство, усунення корупційних ризиків при встановленні обсягів квот на отримання спирту етилового за пільговою ставкою акцизного збору підприємствами, забезпечення населення країни більшою кількістю якісних, безпечних та економічно доступних лікарських засобів вітчизняного виробництва, створення та впровадження у виробництво нової номенклатури відсутніх у достатній кількості на вітчизняному ринку ліків народним депутатом України Андрієм Шипком було зареєстровано відповідний законопроект №2167а «Про внесення змін до статті 229 Податкового кодексу України (щодо питання дерегуляції виробництва лікарських засобів)».

Враховуючи вищенаведене, просимо Вас, шановна Ольго Вадимівно, підтримати нашу ініціативу та внесення змін до ст. 229 Податкового кодексу України в частині скасування квот на отримання вітчизняними підприємствами фармгалузі спирту етилового за нульовою ставкою акцизного збору.

З повагою

В. К. Печаєв,

президент ООРММП України, член колегії МОЗ України

Похожие материалы