Проект розпорядження КМУ "Про затвердження Національної стратегії розвитку служби крові"

Статус: Проект – громадське обговорення

ПОВІДОМЛЕННЯ

про оприлюднення проекту розпорядження Кабінету Міністрів України

"Про затвердження Національної стратегії розвитку служби крові"

Міністерство охорони здоров'я України повідомляє про оприлюднення проекту розпорядження Кабінету Міністрів України "Про затвердження Національної стратегії розвитку служби крові" (далі – проект Розпорядження), яким пропонується реалізувати заходи, спрямовані на розв'язання проблематики у сфері забезпечення рівного та своєчасного доступу громадян до якісних та безпечних компонентів і препаратів з донорської крові у необхідній кількості. Стратегія визначає підходи та засади управління, безпеки та стабільності функціонування служби крові шляхом належної організації її роботи, що передбачає централізоване управління та належне фінансування на рівні держави, заготівлю крові від добровільних безоплатних донорів, впровадження сучасних технологій заготівлі, переробки донорської крові на компоненти і виробництво препаратів, тестування, зберігання та розподілу, впровадження систем управління якістю та гемонагляду, а також підготовки та навчання медичного персоналу. Реалізація стратегії буде забезпечувати запобігання поширенню гемотрансмісивних інфекцій та надання достатньої за обсягами трансфузійної допомоги населенню з використанням якісних і безпечних компонентів і препаратів донорської крові у необхідній кількості.

Проект Розпорядження та Національна стратегія розвитку служби крові, пояснювальна записка до нього та повідомлення про оприлюднення проекту розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров'я України.

Зауваження та пропозиції приймаються у письмовому або електронному вигляді протягом місяця з дня опублікування на адресу:

Міністерство охорони здоров'я України 01601, Київ, вул. М. Грушевского, 7 тел. (050) 353-07-90, контактна особа: Сергієнко Олександр Володимирович, e-mail: [email protected].


ПРОЕКТ

Про схвалення Національної стратегії розвитку служби крові

1. Схвалити Національну стратегію розвитку служби крові, що додається.

2. Міністерству охорони здоров'я України забезпечити до 1 вересня 2016 року розроблення та подати на затвердження Кабінету Міністрів України плану заходів щодо реалізації схваленої цим розпорядженням Національної стратегії.

Прем'єр-міністр України

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
проекту розпорядження Кабінету Міністрів України
"Про затвердження Національної стратегії розвитку служби крові"

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект розпорядження Кабінету Міністрів України (далі – проект Розпорядження) спрямований на виконання Угоди про асоціацію, укладеної між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої (Глава 22. Громадське здоров'я) (далі – Угода про асоціацію), щодо зобов'язання розвивати співробітництво в галузі охорони здоров'я з метою підвищення рівня його безпеки та захисту здоров'я людини як передумови сталого розвитку та економічного зростання країни.

В цьому контексті, особливо нагальною потребою є вжиття державою заходів спрямованих на забезпечення якості та безпечності субстанцій людського походження, зокрема крові, тканини та клітин, а також поступового наближення законодавства та практики до принципів acquis ЄС.

На даний час служба крові не має централізованого управління, належного фінансування, а центри крові та відділення трансфузіології при лікувальних закладах перебувають в стані занепаду і не виконують у повному обсязі покладені на них завдання. Служба крові позбавлена єдиного контролю, системного керівництва, що унеможливлює керування запасами трансфузійних засобів при необхідності їх оперативного розподілу. В країні не сформована система забезпечення компонентами та препаратами крові при виникненні надзвичайних ситуацій.

Внаслідок перелічених недоліків в Україні відсутня злагоджена система реалізації важливої державної функції в сфері охорони здоров'я населення – забезпечення всіх потреб пацієнтів у донорській крові та її компонентах у відповідності до вимог якості та біологічної безпеки.

Означене підтверджується Технічним звітом за результатами роботи делегації ЄС по оцінці стану системи закладів служби крові в Україні, яка відбулась 25–27.08.2015 р. Оцінку проведено в рамках виконання статті 428 глави 22 розділу V Угоди про асоціацію.

Отже, наразі служба крові в Україні децентралізована і характеризується нестачею важливих ресурсів: фінансових, матеріально-технічних, кадрових. Внаслідок означеного виник ряд проблем, що мають критичний вплив на її належне функціонування і потребують невідкладного вирішення – управління, безпеки та нестабільності забезпечення пацієнтів продуктами крові. В результаті громадяни не мають рівного та своєчасного доступу до якісних та безпечних продуктів донорської крові у необхідній кількості.

2. Мета і шляхи її досягнення

Мета прийняття проекту Розпорядження Кабінету Міністрів України полягає у визначенні напрямів і механізмів формування Національної служби крові для впровадження в Україні європейських та кращих міжнародних стандартів і практик діяльності служби крові по забезпеченню рівного своєчасного доступу пацієнтів до якісних та безпечних компонентів донорської крові у необхідній кількості шляхом затвердження Національної стратегії розвитку служби крові (в подальшому – Стратегія).

3. Правові аспекти

Основними нормативно-правовими актами в даній сфері правового регулювання є:

  • Конституція України
  • Закон України №2801-XII від 19.11.1992 "Основи законодавства України про охорону здоров'я"
  • Закон України №239/95-ВР від 23.06.1995 "Про донорство крові та її компонентів"
  • Закон України №3166-VI від 17.03.2011 "Про центральні органи виконавчої влади"
  • Закон України №1645-III від 06.04.2000 "Про захист населення від інфекційних хвороб"
  • Закон України №4004-XII від 24.02.1994 "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення"
  • Закон України №1972-XII від 12.12.1991 "Про протидію поширенню хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ"
  • Закон України №280/97-ВР від 21.05.1997 "Про місцеве самоврядування в Україні"
  • Закон України №1678-VII від 16.09.2014 "Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони"
  • постанова Кабінету Міністрів України №267 від 25.03.2015 "Про затвердження Положення про Міністерство охорони здоров'я України".

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Фінансування заходів з реалізації стратегії здійснюється з державного та місцевих бюджетів у межах асигнувань, що передбачаються у бюджетах, а також за рахунок міжнародної технічної та фінансової допомоги

5. Позиція заінтересованих органів

Проект Розпорядження потребує погодження Міністерством юстиції України, Міністерством фінансів України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

6. Регіональний аспект

Проект Розпорядження стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць, оскільки передбачає передачу центральними органами виконавчої влади частини повноважень органів місцевого самоврядування, щодо оперативного управління службою крові, тому потребує погодження з органами місцевого самоврядування та органами місцевої влади, а також всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування.

6.1. Запобігання дискримінації

У проекті Розпорядження відсутні положення, які містять ознаки дискримінації. Громадська антидискримінаційна експертиза не проводилась.

7. Запобігання корупції

У проекті Розпорядження відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

Проект Розпорядження розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров'я України для отримання пропозицій та зауважень громадськості, суб'єктів господарювання, органів місцевого самоврядування та громадських організацій.

9. Позиція соціальних партнерів

Проект Розпорядження потребує погодження із Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні та Спільним представницьким органом всеукраїнських профспілок та профспілкових об'єднань.

10. Оцінка регуляторного впливу

Проект акта не є регуляторним актом.

10.1. Вплив реалізації акта на ринок праці

Реалізація акта сприятиме збереженню існуючих і створенню нових робочих місць, підвищенню рівня зайнятості настелення.

11. Прогноз результатів

Прийняття цього акта створить узгоджені підходи та засади (напрями, механізми) для розбудови належно організованої служби крові як важливого компоненту системи громадського здоров'я, що дозволить формувати та реалізовувати ефективну державну політику спрямовану на впровадження в Україні європейських та кращих міжнародних стандартів і практик діяльності служб крові по забезпеченню рівного своєчасного доступу пацієнтів до якісних та безпечних продуктів донорської крові у необхідній кількості.

Міністр охорони здоров'я України Олександр Квіташвілі