Невеликі зміни – значущі наслідки

Сфера рекламування лікарських засобів потребує удосконалення та комплексного вирішення. Втім, «удосконалення» не повинно завуальовано означати «майже повну заборону». Оскільки саме таке враження залишають запропоновані зміни.

МОЗ України ініційовано внесення змін до Критеріїв (далі – проект), що застосовуються при визначенні лікарських засобів, рекламування яких заборонено, затверджені наказом МОЗ України «Про деякі питання заборони рекламування лікарських засобів» від 06.06.2012 № 422. Як свідчить пояснювальна записка, метою цих змін є забезпечення раціонального застосування лікарських засобів та удосконалення рекламування лікарських засобів, які відпускаються без рецептів.

Цілком погоджуємося, що сфера рекламування лікарських засобів потребує удосконалення та комплексного вирішення. Втім, «удосконалення» не повинно завуальовано означати «майже повну заборону». Оскільки саме таке враження залишають запропоновані зміни.

Так, проектом, шляхом виключення лише одного слова «виключно» передбачається фактична заборона лікарських засобів, що можуть бути призначені дітям до 12 років, а також препаратів, що можуть бути призначені для лікування жінок під час вагітності або годування груддю. Ми розуміємо, що таких безрецептурних лікарських засобів значна більшість. Таким чином, через «невеличкі» зміни у підзаконних нормативних актах, досягається те, чого не вдалося досягти через законодавчі акти.

Ми розуміємо, що дилема і водночас певні складнощі з рекламою лікарських засобів існує. І це потрібно вирішувати. На наше переконання найбільша проблема пов’язана з двома аспектами: низький рівень контролю та недосконалість законодавства. В першу чергу, потрібно адаптувати нормативно-правову базу під сучасні суспільні відносини та забезпечити методологічною основою всіх учасників цих відносин. Через велику насиченість актів оціночними категоріями закладаються підвалини для вибірковості та непослідовності у правозастосуванні та, власне, правової невизначеності. Саме це, на наш погляд, більше буде мати відношення до удосконалення реклами, а, відтак, і здоровій конкуренції на ринку.